การเตรียมความพร้อมสอบมาตรฐาน

  • สมรรถนะความสามารถด้านการใช้ดิจิทัล (Digital Literacy)

    สมรรถนะดิจิทัลขั้นพื้นฐาน (Digital Literacy) ที่นิสิตของมหาวิทยาลัยพะเยาจำเป็นต้องมี ประกอบด้วย 6 หน่วยสมรรถนะ (Unit of Competence) ดังนี้ (Microsoft Digital Literacy)

    1. Work with Computers ประกอบด้วยหน่วยสมรรถนะย่อย (Element of Competence) ดังนี้
    • Interact with a computer
      • Describe the functions of a computer.
      • Describe the primary parts of a computer.
      • Describe the various types of modern personal computing devices.
    • Use a computer
      • Describe the role of an operating system.
      • Navigate the Windows 10 operating system.
      • Organize files and folders in Windows 10.
      • Use the right-click to access system features.
      • Customize your operating system desktop.
    • Work with applications
      • Describe the concept of an application.
      • Choose the right application for your needs.
      • Understand the similarities between different applications.
      • Work with applications on your computer.
    • Work with connected devices
      • Describe types of peripheral devices and their uses.
      • Use portable storage devices.
      • Connect Bluetooth devices to a computer.

     

    1. Access Information Online ประกอบด้วยหน่วยสมรรถนะย่อย (Element of Competence) ดังนี้
    • Get connected
      • Describe common uses of the internet.
      • Describe the internet.
      • Describe methods for connecting to the internet.
      • Connect a Windows 10 device to the internet using Wi-Fi.
    • Browse the web
      • Describe the World Wide Web and how it differs from the internet.
      • Describe the function of a web browser.
      • Access digital content on the web using a browser.
      • Navigate between webpages using a web browser.
      • Safely complete basic online transactions.
    • Search the web
      • Describe the use of search engines.
      • Conduct a simple keyword search using a search engine.
      • Configure a browser to use a specific search engine.
      • Compare search results returned by a search engine.
      • Describe ways to evaluate the credibility and accuracy of online content.
      • Describe ways to critically evaluate media messages.

     

    1. Communicate Online ประกอบด้วยหน่วยสมรรถนะย่อย (Element of Competence) ดังนี้
    • Communicate using email
      • Describe uses of email.
      • Identify options for getting set up with an email account.
      • Use an email service to send an email.
      • Use an email service to view and reply to messages.
    • Chat online
      • Describe common ways to communicate with others online.
      • Use Skype or similar services to send instant messages to others.
      • Make voice calls on the web.
      • Make video calls on the web.

     

    1. Participate Safely and Responsibly Online ประกอบด้วยหน่วยสมรรถนะย่อย (Element of Competence) ดังนี้
    • Online safety and privacy
      • Protect yourself from phishing
      • Communicate safely online
      • Create strong passwords
      • Describe best practices for sharing information online
      • Describe the importance of managing your digital footprint
    • Online civility
      • Describe the rights that people have to information and content shared on the web.
      • Describe best practices for using information found on the web.
      • Describe the implications of treating others poorly on the web.

     

    1. Collaborate and Manage Content Digitally ประกอบด้วยหน่วยสมรรถนะย่อย (Element of Competence) ดังนี้
    • Use OneDrive cloud storage
      • Describe uses of cloud services like OneDrive.
      • Sign into OneDrive.
      • Use OneDrive from a mobile device.
      • Create, upload, restore, and share files using OneDrive.
    • Share and collaborate with documents
      • Share and collaborate on a Word document.
      • Add comments and track changes that you make to a document.
      • Accept or reject changes made by others.
    • Manage time with a digital calendar
      • Create appointments and meetings.
      • Search for an item in your calendar.
      • Use categories and reminders.
    • Work with contacts and tasks
      • Add contacts and create contacts groups in Outlook.
      • Create tasks and to-do lists.

     

    1. Create Digital Content ประกอบด้วยหน่วยสมรรถนะย่อย (Element of Competence) ดังนี้
    • Microsoft Word 2016
      • ใช้งานและการจัดการตัวอักษร
      • จัดการย่อหน้าเอกสารและข้อความ
      • สร้างตารางและการจัดการข้อมูลในตาราง
      • ปรับตกแต่งเอกสาร
      • แทรกวัตถุและองค์ประกอบอื่น ๆ
      • สร้างสารบัญ และการอ้างอิง

     

    • Microsoft Excel 2016
      • จัดการกับไฟล์และข้อมูล
      • ใช้สูตรและฟังก์ชั่นพื้นฐาน
      • จัดรูปแบบเซลล์และกำหนดช่วงของข้อมูล
      • รูปแบบแผ่นงานและการจัดการกับแผ่นงาน
      • ทำงานกับข้อข้อมูลและมาโคร
      • ใช้สูตรขั้นสูง ความปลอดภัย และการแชร์สมุดงาน
      • สร้างกราฟ เพิ่มรูปภาพและรูปร่างลงในแผ่นงาน

     

    • Microsoft PowerPoint 2016
      • เริ่มต้นสร้างสไลด์นำเสนอ
      • จัดรูปแบบข้อความ
      • ออกแบบสไลด์นำเสนอให้สวยงาม
      • เพิ่มตารางลงในสไลด์นำเสนอ
      • ใช้งานแผนภูมิในสไลด์นำเสนอ
      • สร้างแผนภาพกราฟิก SmartArt
      • ใส่กราฟิกสวย ๆ ลงในงานนำเสนอ
      • เพิ่มลูกเล่นการนำเสนอด้วยแอนิเมชันและสื่อมัลติมีเดีย
      • เพิ่มความปลอดภัยและแชร์งานนำเสนอ
      • ส่งมอบงานนำเสนอสู่ผู้ชม

loader